Baktérium okozta bőrbetegségek

A baktérium okozta bőrbetegségek rendkívül változatosan jelenhetnek meg. Enyhébb formában csak helyi kezelést igényelnek és könnyen gyógyíthatók. Jelentősebb gyulladás esetén akár az étetet is veszélyeztethetik és belső antibiotikus kezelést igényelnek.

Néhány példa:

Szőrtüszőgyulladás (folliculitis)

A szőrtüsző területén elhelyezkedő 1-3 mm-es, felületes gennyes elváltozás melyet gyulladásos udvar vesz körül. Leggyakrabban a Stapylococcus aureus gennykeltő baktérium okozza.  Szőrrel borított területeken  – az arcon, karokon lábszárakon – fordul elő. Szőrtelenítés, borotválkozás okozta hámsérülések kiválthatják. Helyi kezelés általában elegendő.

Kelés, darázsfészek (furunkulus, karbunkulus)

A furunkulus vagy kelés a szőrtüszők területén előforduló mélyebb gyulladás, erős fájdalommal. A kiterjedése több centiméteres is lehet. A karbunkulus több egymás mellett elhelyezkedő szőrtüsző egyidejű gyulladása.

A kezelése helyi gyulladáscsökkentő kenőcsökből, párakötésből illetve belső antibiotikus terápiából áll.  A mély folyamat hegesedés hátrahagyásával gyógyulhat.

Orbánc

Leggyakrabban a lábszáron jelentkező lángnyelvet utánzó vörösséggel, duzzanattal járó bőrgyulladás. A betegséget láz, elesettség kíséri. Általában a lábujjak közötti vagy a talpon elhelyezkedő hámsérüléseken keresztül juthatnak a kórokozók a bőrbe. Feltétlenül belső antibiotikus kezelést igényel.