Nemi úton terjedő betegségek – STD

A szexuális úton terjedő betegségeknek számos fajtája létezik. Bizonyos változatai csak enyhe tüneteket okoznak és helyi kezeléssel gyógyíthatók, de gyógyszeres kezelést és gondozást is igényelnek.

Mit tegyünk, ha nemi betegségünk van?

Fontos hogy keressünk fel egy szakembert és kezeltessük, mert ahogyan megkaptuk, könnyen tovább is adható a kórokozó.  Nem érdemes házi praktikákhoz fordulni, mert általában nem vezetnek eredményhez és a gyógyulást késleltethetik.

Rendelőnkben lehetőség van  mikrobiológiai vizsgálat elvégzésére és a Synlab Hungary kft. partnereként speciális molekuláris vizsgálatoknak köszönhetően például HPV- humán papillómavírus kimutatására és típusának meghatározására is.

Condyloma acuminatum (kondilóma, nemi szemölcs, genitális szemölcs, hegyes függöly)

Hogy néz ki a nemi szemölcs?

Genitális szemölcsök a nemiszerv és az alhas területén előforduló, néhány milliméteres növedékek, de akár cm-es nagyságúra is megnőhetnek. A bőr felszínéből előemelkednek és a felszínük karfiolszerű.

Mi jellemző a codylomára?

A condyloma vagy kondilóma az egyik leggyakrabban előforduló, nemi úton terjedő betegség. Oka a HPV vagyis a humán papillómavírus. Az átadása érintkezés, bőrkontaktus útján történik. Mivel fertőzött hámsejtek az alhas területén is előfordulnak, ezért az óvszer használata a betegség ellen csak körülbelül 60 %-ban véd.

A vírusfertőzés esélye a partnerek számának növekedésével emelkedik.

Milyen típusai vannak a HPV-nek?

A humán papillómavírusnak vagy HPV-nek több mint 100 típusa létezik. Az LR (Low risk) típusok okozzák a fertőzések nagy részét, ezek a nemi szerveken megjelenő szemölcsökért is felelősek. A HR (High risk), vagy magas kockázatú csoportba tartozó vírusok méhnyakrákot  okozhatnak. A 3. csoportba tartozó HPV változatokról nem ismert, hogy mekkora eséllyel okoznak rákot.

Fontos tudni, hogy a HPV fertőzés nem egyenlő a rákkal. Kialakulásához több évig fennálló fertőzöttségre van szükség.

LR – alacsony kockázatú HPV-típusok: 6, 11, 42, 43, 44/55 HPV-típusok

HR – magas kockázatú HPV-típusok: 16, 18, 31, 33, 35, 39, 45, 51, 52, 56, 58, 59, 66, 68 HPV-típusok
NA – nem azonosított HPV-típus: 2a, 3, 7, 13, 26, 27, 28, 29, 30, 34, 40, 53, 54, 57, 61, 67, 70, 72, 73, 74, 81, 82, 83, 84, 87, 89, 90, 91

Hogyan mutatható ki a HPV?

A nők esetén rutin nőgyógyászati vizsgálat során, a citológiai vizsgálathoz hasonlóan történik a mintavétel egy apró kefe segítségével. Férfiaknál szintén egy hasonló kis eszközzel történik a hámkaparék vétel fájdalmatlanul, a genitáliák külső területein.

A levett mintát Budapesten a Synalb Hungary kft. laboratóriumában vizsgálják és leletezik. A napjainkban elérhető legmodernebb technológiát, a PCR vizsgálatot végzik el, mely a vírus DNS kimutatásán alapul. A módszer rendkívül érzékeny, alkalmas még a tünetmentes HPV fertőzés kimutatására is.

Hogyan kezelhető a HPV fertőzés és a condylomák?

A nemi szemölcsök kezelésére számos lehetőség van, mint a folyékony nitrogénnel történő eltávolítás, rádiófrekvenciás eszközzel történő leégetés, ecsetelés, valamint speciális vényre kapható krémek alkalmazása (pl. Aldara). Akár belsőleg vírusellenes védekezést elősegítő, immunerősítő gyógyszert is javasolhat a kezelőorvos.