Pattanásos bőr – akne

A pattanásos bőr vagy akne olyan gyulladásos bőrbetegség melyre jellemző a fokozott faggyútermelés, mitesszerképződés. A bőrtünetek jellemzően az arcon, törzsön, esetleg a felkarokon jelentkezhetnek.

Mi a pattanásos bőr oka?

Serdülőkorban az androgén hormonok szintje emelkedik és ezzel párhuzamosan az arra érzékeny faggyúmirigyek működése is fokozódik. A faggyúmirigyek kivezetőcsöve beszűkül, így a nagy mennyiségben termelődő faggyú nem tud megfelelően kiürülni a bőr felszínére, felhalmozódik, és benne baktériumok (többek között Propionibacterium acnes) szaporodnak el, gyulladást okozva.

A pattanásos bőrtünetek néha elhúzódhatnak és társulhatnak nőknél hajhulláshoz, menstruációs zavarokhoz vagy fokozott szőrnövekedéshez. Ilyen esetben mindenképpen érdemes kivizsgálást indítani, endokrinológiai és policisztás ovárium (PCO) szindróma irányában.

Hogyan lehet kezelni a pattanásos bőrt?

Az aknés bőr kezelésére számos lehetőség van, melyet a tünetek súlyossága határoz meg. Enyhe esetben helyi készítmények elegendőek lehetnek. Ezek különböző hámlasztó, faggyútermelést szabályzó vagy gyulladáscsökkentő krémek vagy oldatok lehetnek. A készítmények használhatók önmagukban vagy egymással megfelelően kombinálva.

Súlyosabb esetben belsőleg antibiotikum tartalmú gyógyszerek adhatók akkor, ha a gyulladásos tünetek dominálnak. Kiterjedt, hegesedéssel is járó tüneteknél isotretinoin tartalmú gyógyszerre is szükség lehet. Ez egy A-vitamin származék, mely fényérzékenyítő hatású, ezért elsősorban ősztől tavaszig terjedő periódusban szoktuk javasolni, nőknél fogamzásgátló készítmény mellett.