Vírusos szemölcsök

A vírusos szemölcsök gyakran előforduló bőrtünetek, melyek igen sok kellemetlenséget okozhatnak a betegnek.

Közönséges vírusos szemölcs (verruca vulgaris)

Leggyakrabban a tenyereken és talpakon megjelenő fájdalmas bőrkeményedés, mely egy vírus okozta fertőzés. Könnyen elkapható és tovább is adható. A vírusos szemölcsök jellegzetessége a szaporodási képesség, melynek köszönhetően a kialakult szemölcs kiterjedése és mélysége az idő előrehaladtával  növekedhet és a tenyerek talpak egyéb területére is elterjedhet. Fontos hogy időben, a tünetek jelentkezésének kezdetekor szakemberhez forduljunk, mert kis kiterjedésű kezdeti elváltozások könnyen és gyorsan elmulaszthatók, de előrehaladott esetben a szemölcsök és a kezelés is kellemetlen lehet.

Gyakori gyermekkori bőrbetegség. A szülők odafigyelésére van szükség, hogy a  megvastagodott, szemölcsös bőrkeményedést a gyermek ne kapargassa, mert így akár a körömlemezek alá is bejuthatnak a kórokozók.

Hogyan kezelhető a közönséges vírusos szemölcs?

A vírusos szemölcsök kezelésre több lehetőség van, melyet meghatároz a szemölcsök nagysága, kiterjedése, elhelyezkedése és a beteg életkora is. Enyhébb esetben egyszerű folyékony nitrogénnel történő, egyetlen fagyasztás is elegendő lehet. Kiterjedtebb tüneteknél a kezelés ismételhető, otthoni ecseteléssel kiegészítve. Szükséges lehet speciális erős hámlasztó hatású krémek alkalmazására is, melynek köszönhetően a szemölcs felpuhul és könnyebben gyógyítható. Mély talpi tüneteknél helyi érzéstelenítésben történő eszközös eltávolítása is alkalmazható.

Uszodaszemölcs (molluscum contagiosum)

Az uszodaszemölcsöt vagy mulloscumot a Poxvírusok csoportjába tartozó vírus okozza. Azért nevezik köznyelven uszodaszemölcsnek, mert leggyakrabban uszodába járó gyermekeken fordul elő.

Hogy néz ki az uszodaszemölcs?

Általában 2-3 mm-es átmérőjű, a bőr felszínéből félgömbszerűen előemelkedő növedékek, melyek közepén kis behúzódás található. A vírus bőrkontaktus útján, könnyen terjed egyik helyről a másikra. Általában a hajlatokban, végtagokon fordul elő, de elhelyezkedhet akár az arcon is. Felnőtteknél ritkább és inkább az alhas – nemi szervek környékén jelenik meg. Száraz bőrű, ekcémás gyerekeknél gyakrabban fordul elő.

Mit tegyünk, ha uszodaszemölcsöt látunk?

Azonnal keressünk fel szakembert, mert a szemölcsök gyorsan elterjedhetnek és érintkezés útján másnak is továbbadhatók, gyermekközösségben akár járványszerűen is. A szemölcsök okozhatnak kellemetlenséget, begyulladhatnak, irritálódhatnak és kiterjedt esetben kezelése is hosszadalmas lehet.

Hogyan kezelhető az uszodaszemölcs?

Helyi érzéstelenítő krém alkalmazása után speciális bőrgyógyászati kanállal kezelhetők, mely a szemölcs lekaparását, kásás tartalmának kiürítését jelenti. Lehetőség még a folyékony nitrogénnel történő fagyasztás. Otthoni kezelésként különböző ecsetelők alkalmazhatók, de ezek általában önmagukban nem elég hatékonyak és a bőr gyulladását okozhatják.

Condyloma acuminatum (kondilóma, nemi szemölcs, genitális szemölcs, hegyes függöly)

Hogy néz ki a nemi szemölcs?

Genitális szemölcsök a nemiszerv és az alhas területén előforduló, néhány milliméteres növedékek, de akár centiméteres nagyságúra is megnőhetnek. A bőr felszínéből előemelkednek és a felszínük karfiolszerű.

Mi jellemző a codylomára?

A condyloma vagy kondilóma az egyik leggyakrabban előforduló, nemi úton terjedő betegség. Oka a HPV vagyis a humán papillómavírus. Az átadása nem a testnedvekkel, hanem érintkezés, bőrkontaktus útján történik. Mivel fertőzött hámsejtek az alhas területén is előfordulnak, ezért az óvszer használata a betegség ellen csak körülbelül 60 %-ban véd.

A vírusfertőzés esélye a partnerek számának növekedésével emelkedik.

Milyen típusai vannak a HPV-nek?

A humán papillómavírusnak vagy HPV-nek több mint 100 típusa létezik. Az LR (Low risk) típusok okozzák a fertőzések nagy részét, ezek a nemi szerveken megjelenő szemölcsökért is felelősek. A HR (High risk), vagy magas kockázatú csoportba tartozó vírusok méhnyakrákot  okozhatnak. A 3. csoportba tartozó HPV változatokról nem ismert, hogy mekkora eséllyel okoznak rákot.

Hontos tudni, hogy a HPV fertőzés nem egyenlő a rákkal. Kialakulásához több évig fennálló fertőzöttségre van szükség.

LR – alacsony kockázatú HPV-típusok: 6, 11, 42, 43, 44/55 HPV-típusok

HR – magas kockázatú HPV-típusok: 16, 18, 31, 33, 35, 39, 45, 51, 52, 56, 58, 59, 66, 68 HPV-típusok
NA – nem azonosított HPV-típus: 2a, 3, 7, 13, 26, 27, 28, 29, 30, 34, 40, 53, 54, 57, 61, 67, 70, 72, 73, 74, 81, 82, 83, 84, 87, 89, 90, 91

Hogyan mutatható ki a HPV?

A nők esetén rutin nőgyógyászati vizsgálat során, a citológiai vizsgálathoz hasonlóan történik a mintavétel egy apró kefe segítségével. Férfiaknál szintén egy hasonló kis eszközzel történik a hámkaparék vétel fájdalmatlanul, a genitáliák külső területein.

A levett mintát Budapesten a Synlab Hungary kft. laboratóriumában vizsgálják és leletezik. A napjainkban elérhető legmodernebb technológiát, a PCR vizsgálatot végzik el, mely a vírus DNS kimutatásán alapul. A módszer rendkívül érzékeny, alkalmas még a tünetmentes HPV fertőzés kimutatására is.

Hogyan kezelhető a HPV fertőzés és a condylomák?

A nemi szemölcsök kezelésére számos lehetőség van, mint a folyékony nitrogénnel történő eltávolítás, rádiófrekvenciás eszközzel történő leégetés, ecsetelés, valamint speciális vényre kapható krémek alkalmazása (pl. Aldara). Akár belsőleg vírusellenes védekezést elősegítő, immunerősítő gyógyszert is javasolhat a kezelőorvos.